Home Cockpit

Volg ons op:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Inlog formulier



DUIKEN NAAR HET LUCHTRUIM


Waarom een cockpit afzinken?

De doelstelling van dit project is, de duikers van de ondiepe oevers te trekken, door de cockpit van een Boeing 707 op de zandvlakte in de Beldert te plaatsen. Door het plaatsen van deze cockpit (dat voor duikers een interessant duikobject is) zullen de oevers ontlast worden, waardoor flora en fauna minder belast zullen worden. Tevens kan een dergelijk object in de vorm van een kunstrif als schuil/woonplaats voor een aantal soorten onderwaterdieren fungeren.
Nu we een paar jaar verder zijn, weten we dat dit project als “geslaagd” bestempeld mag worden!


1966 - 1996

De vliegtuigneus van de Boeing 707 stamt uit 1966 en heeft gevlogen voor Qantas, tussen 1984 en 1986 tijdens de burgeroorlog in Libanon dienst gedaan en als laatste was het eigendom van Air Afrique, een onderdeel van Air France. In 1993 stortte het vliegtuig in elkaar tijdens het taxiën op Schiphol, waarna het niet meer geschikt werd bevonden om te vliegen. Oorzaak: corrosie en metaalmoeheid. Autodemontagebedrijf Ad Stouten kocht de neus en het landingsgestel in 1996.


1996-2005

Jarenlang ligt de cockpit als eyecatcher in een weiland langs de Rijksweg N59 in Oosterland, Zeeland. Tijdens het Zeelandweekend van 2003 ontstaan de plannen voor het aankopen van de cockpit. Allereerst moet er natuurlijk een plan uitgewerkt worden, toestemming van het bestuur, de leden en de recreatiemaatschappij en vergunningen aangevraagd worden.

   

In 2004 krijgt de, in de tussentijd opgerichtte, Cockpitprojectgroep “groen licht” en wordt in juni tot aankoop van de cockpit overgegaan. 
In de daarop volgende periode worden allerlei voorbereidingen getroffen voor het transport van de cockpit.
 

In september 2005 wordt met succes, door een aantal van onze leden, de cockpit met een binnenvaartschip getransporteerd van de haven van Bruinisse naar Beneden-Leeuwen.

                                                                

2005-2007

Vanaf oktober 2005 wordt een jaar lang in het ruim van binnenvaartschip “Jerom” gewerkt aan de cockpit. Allereerst wordt al het milieubelastend materiaal verwijderd, losse onderdelen gedemonteerd en scherpe randen bijgewerkt. Daarna wordt een nieuwe neus geconstrueerd door middel van een mal van piepschuim, die later bekleed wordt met glasvezel en polyester.  
In januari 2007 wordt de cockpit verplaatst naar het ruim van de “Triton”, waardoor er in een overdekte en verwarmde ruimte ook op doordeweekse avonden gewerkt kan worden. Ook begint men met het drijf/afzink-lichaam en de pontons die de cockpit tijdens het afzinken in een goede positie moeten houden.
In mei wordt het afzinklichaam getest in de Beldert. De test wijst uit dat er hier en daar nog wat verstevigd en aangepast moet worden aan het afzinklichaam.
Op 23 juni 2007 wordt de cockpit per boot via het Amsterdam-Rijnkanaal vervoerd van Beneden-Leeuwen naar de Beldert.
Ter hoogte van de ingang van het golfterrein van de Batouwe maakt de cockpit zijn laatste vlucht op ongeveer 11 meter hoogte en wordt met een dieplader naar het strand van de Beldert vervoerd. Hier wordt de cockpit met een kraan gelost en op het drijf/afzinklichaam geplaatst.
 

 
 

 

 

 
 
 

 

De laatste landing!

Op 1 juli 2007 wordt “Duiken naar het luchtruim” werkelijkheid! Onder grote belangstelling van leden, genodigden en reporters uit heel Nederland wordt de cockpit succesvol en zonder problemen afgezonken naar de bodem van de Beldert.
Een aanwinst voor duikend Nederland, maar bovenal, een mooie schuilplaats voor de onderwaterbewoners van de Beldert!

 

Meer foto's van de cockpit